bannners-nieuw-subpages-meridiaanstrekkingen
MERIDIAAN STREKKINGEN 2017-05-30T09:11:05+00:00

Meridiaanstrekkingen

Metaal
 | Long en Dikke Darm Meridiaan
Plaats uw voeten op schouderbreedte, haak uw duimen achter uw rug in elkaar, adem diep in en buig op de uitademing vanuit de heupen naar voren met een rechte rug. Buig uw knieën een beetje en adem rustig en diep door in deze houding. Strek uw armen zo goed mogelijk en breng ze over het hoofd naar de grond toe. Blijf dan 3 tot 6 uitademingen zo staan en kom op een uitademing omhoog.


Aarde 
| Maag en Milt Meridiaan
Ga op uw knieën zitten met uw billen tussen de hielen. Zet de handen achter u neer op de grond en duw uw borst omhoog, houdt dit 3 uitademingen vast en kom op de vierde uitademing weer omhoog. Wanneer dit u gemakkelijk afgaat, kunt u de oefening sterker maken: u gaat in dezelfde houding zitten maar u zakt dan op een uitademing door uw armen totdat uw rug op de grond ligt. Zo blijft u 3 uitademingen liggen en komt dan via dezelfde weg op een uitademing weer omhoog. U kunt eventueel ook nog, wanneer u in deze houding ligt, de armen boven het hoofd op de grond strekken en zo 3 uitademingen blijven liggen.


Vuur
 | Hart en Dunne Darm Meridiaan
Ga zitten in kleermakerszit met de voetzolen tegen elkaar. Trek de hielen zo ver mogelijk naar het kruis en laat de knieën zo ver mogelijk naar buiten vallen. Vouw de handen in elkaar op uw voeten of net voor de voeten op de grond en buig op een uitademing naar voren. Ontspan u zoveel mogelijk  en adem 3x in en uit. U komt op een uitademing weer omhoog.

Water
 | Nier en Blaas Meridiaan
Ga op uw billen zitten en strek de benen recht naar voren en ontspan ze. Strek op een inademing uw armen omhoog boven uw hoofd met de handpalmen naar buiten en buig daarna in een vloeiende beweging op de uitademing met een rechte rug naar voren. Reik met uw handen naar de voeten maar pak deze niet vast. Ontspan zoveel mogelijk, adem 6x diep en rustig door en kom op een uitademing weer omhoog.


Vuur
 | Pericard en Driewarmer Meridiaan
Ga in kleermakerszit zitten met één voet in de lies en de ander er overheen. Leg de handen kruislings op de knieën (rechterhand op linkerknie en linkerhand op rechterknie)  en buig op een uitademing voorover. Trek de ellebogen in en ontspan zoveel mogelijk. Houd uw billen op de grond en ontspan het bekken. Kom op de vierde uitademing weer omhoog. U doet deze oefening nogmaals maar nu met de benen en armen andersom gekruist.

Hout | 
Lever en Galblaas Meridiaan
Ga rechtop zitten met uw benen zover mogelijk gespreid. Leg uw rechterarm op uw linker bovenbeen. Strek uw linkerarm omhoog en reik daarna op een uitademing naar uw rechtervoet Blijf ontspannen in deze houding maar zak niet in. Probeer onder uw arm door naar het plafond te kijken Kom op de vierde uitademing weer omhoog. Deze oefening herhaalt u met de andere arm. De bedoeling is dat u het aan de zijkant bij uw ribben voelt strekken. Bij al deze oefeningen gaat het er niet om hoe lenig u bent of hoever u kunt komen. Het gaat om de strekking. U wordt vanzelf leniger en de oefeningen zullen u steeds minder moeite kosten. Misschien voelt u zich bij de eerste paar keren een stijve hark maar daar zal snel verandering in komen en het zal steeds leuker worden om op deze manier met uw lichaam bezig te zijn!